Bedömningscykeln löper över tre år där man efter varje period går igenom en revision som leds av Volvos QR-revisorer. Under revisorns besök på anläggningen går man igenom mätpunkterna och säkerställer att de uppfylls. På de punkter som inte uppfylls skall en handlingsplan lämnas in där man klargör hur man ska åtgärda punkten inom tre månader.
Mätpunkterna delas in i 6 grupper:
· Personal
· Ledning
· Prestation
· Kommunikation
· Lokaler
I gruppen Personal säkerställs det att personalen på anläggningen har genomgått all den aktuella utbildning som krävs för deras roller. Volvo arbetar kontinuerligt med att utbilda all personal på verkstäderna i den senaste tekniken och systemvetenskapen.
Under denna grupp av mätpunkter ser man också över personalens säkerhet och hälsa samt de rutiner anläggningarna tillämpar när man introducerar ny personal.
Under Ledning går man dels igenom ledarskapet och hur man utvecklats under åren och att cheferna hanterar personalfrågor korrekt. En välmående arbetsplats är absolut en viktig parameter för en väl fungerande verkstad. Alla anställda ska ha en tydlig utvecklingsplan och genomgå årliga utvecklingssamtal för att uppnå en fullgod QR-status.
Under Ledning ingår också en genomgång av resultaten från kundnöjdhetsmätningarna där kunder svarar på en enkät efter ett köp eller verkstadsbesök. Om inte våra kunder uppfattar den service de fått som positiv är det något som ändå inte fungerar i vårt sätt att bemöta dem.
Prestation är en kategori där man ser över hur vi engagerar, motiverar och utvecklar våra anställda. Vårt arbetssätt och våra rutiner ska vara tydliga och ge de anställda de bästa förutsättningarna för att lyckas leverera upp till våra kunders förväntningar på ett professionellt sätt. Vi ska också säkerställa att alla anställda har tillgång till rätt verktyg för att lyckas; allt från handverktyg ute i verkstaden till rätt systemstöd för en bra överlämning av ett nytt fordon men också att vi har rätt nyckelkompetenser på rätt plats för att kunna leverera bästa servicen och mottagandet mot våra kunder.
Under Kommunikation och Lokaler faller de delar som visar upp vårt och Volvos varumärke utåt. Som kund ska man kunna besöka vilken återförsäljare som helst i Sverige och känna sig hemma. Professionaliteten ska genomsyra allt vi gör och hur vi bemöter kunderna. Vår direkta kommunikation med kunderna ska vara tydlig och öppen, vår personal ska bära rätt kläder och vi ska visa upp relevant och aktuell information i form av broschyrer och affischer i våra kundmottagningar. Det är också viktigt att vi har ett gemensamt bildspråk på hemsidor och sociala medier för att säkerställa ett tydligt och korrekt budskap som representerar Volvo.
”Att uppfylla Volvos QR-krav är otroligt viktigt för oss och kräver noga uppföljning av våra anläggningar. Det är väldigt viktigt att vi arbetar strukturerat med detta och det är ett kontinuerligt arbete att hålla uppe den höga standard som QR-kraven ställer på oss.”
Vi på Finnvedens Lastvagnar har QR-revisioner på våra 20 anläggningar uppdelade i två säsonger per år; vår och höst. Vårens säsong har nyligen börjat och följs noga upp av vår Miljö- och kvalitetskoordinator Jörgen Magnusson som är rapporteringsansvarig för QR samt kvalitetsansvarig för Finnvedens Lastvagnars ackrediteringar.
Jörgen tillsammans med Servicemarknadschef Åsa Gustavsson medverkar vid revisionerna ihop med ansvarig servicechef på varje anläggning.
Att ständigt arbeta med att förbättra vår verksamhet och utvecklas är något vi på Finnvedens Lastvagnar är mycket stolta över. Ett fint betyg på detta arbete ser vi när flera av våra anläggningar har valts in i Volvos guldklubb som hyllar de anläggningar som får ett nöjdhetsbetyg av kunderna på över 90 av 100 möjliga. Detta tar vi dock aldrig för givet utan fortsätter att ständigt arbeta för en bättre kundupplevelse.