Volvo laddar för mer elektrifiering

Hur ser elektrifieringsresan ut för Volvo och hur fungerar det för fordonsägare och chaufförer? Robert Celec, produktchef, och Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, reder ut begreppen.
Robert Celec, produktchef
Robert Celec, produktchef

Intresset för eldrivna lastbilar växer i Sverige och för Volvo Lastvagnar har resan börjat mot målet  med ett helt fossilfritt produkt sortiment 2040. En bärande fråga från kund sidan, vid sidan av de  viktiga miljövinsterna, är hur fordonen fungerar i den dagliga verksamheten. Robert Celec drar en parallell med tongångarna kring gasdrivna lastbilar.

– En del var skeptiska till flytande gas när det introducerades. Men när de provade blev de ofta återkommande kunder och fortsatte att beställa gasbilar. Jag tror att det kommer bli en liknande utveckling inom eldrivet. De kunder som har provat hittills har fått ett kvitto på att det fungerar och chaufförerna har varit väldigt nöjda med den tysta och mer avstressade arbetsmiljön i de eldrivna fordonen.

Modeller på frammarsch

De första eldrivna modellerna som Volvo lanserade var FL och FE och de har i dags läget resulterat i drygt 30 beställningar

. – Vi märker av ett stort intresse och antalet förfrågningar är många. Det  bottnar både i nyfikenhet på ny teknik, men naturligtvis också i ökade krav från uppdragsgivare och i det egna företagets miljöprofilering, säger Robert Celec. Infrastrukturen med laddningsmöjligheter kombinerat med fordonens kapacitet är ofta på tapeten när den eldrivna omställningen diskuteras. Här finns en stor utmaning menar Robert Celec. 

-Laddningsinfrastrukturen är inte lika utbyggd som på personbilssidan och det måste komma på plats om vi ska få en större omställning. När det gäller kapacitet och räckvidd kan du exempelvis nå 20-25 mil med en 16,7-tons Volvo FL om den är utrustad med 4-5 batterier. Jag testade själv en FL som hade en batterikapacitet som motsvarar tre batterier. Då klarade jag utan problem att köra sträckan mellan Göteborg och Jönköping utan laddning.

– En viktig detalj att tänka på är att påbyggnationer påverkar räckvidden. Har du exempelvis ett renhållningsfordon, tas energi från batteriet varje gång som sopaggregatet används för att komprimera soporna, konstaterar Ebba Bergbom Wallin.

Ebba Berglund Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet

 Uppgraderade batterier

Nästa steg för Volvo är inriktat på tunga godstransporter med modellerna FH, FM och FMX Electric. Dessutom pågår en ständig utveckling av batteriernas kapacitet. 

-2022 kommer vi erbjuda lösningar där tunga fordon med en totalvikt på 44 ton kan köra 300 kilometer på en laddning. Då är det batterier på 90 kWh, att jämföra med 50 kWh när vi lanserade våra första modeller 2019, så utvecklingen går stadigt framåt. Och när batterierna ger mer energi, blir det också möjligt att använda färre batterier om man vill öka lastkapaciteten,  säger Ebba Bergbom Wallin.

”Lastbilar på tur”

Sverige är ett av de länder som har kommit längst i utveckling och tester av elvägar. Ebba Bergbom Wallin ser dock att transportbehovet täcks av batterielektriska fordon, där utvecklingen av batterierna gått snabbt.

– Utvecklingen av batterier går så pass bra att vi tror mer på den lösningen i slutändan. Volvo Lastvagnar är övertygade om att elektrifiering kommer att spela en viktig roll för att organisera transporter i framtidens samhälle. Men med tanke på tillgången på infrastruktur för laddning och kraven för olika applikationer tror vi inte på en helhetslösning utan olika lösningar för olika applikationer och transportbehov. Det är viktigt att alltid erbjuda den idag mest effektiva och hållbara lösningen för varje transportapplikation och arbeta för ständiga förbättringar för att minimera miljöpåverkan.

När tar då omställningen till eldrivna lastbilar fart på allvar?

– Många bussbolag har ju ställt om till el och nu står lastbilar på tur. Jag skulle tro att vi får se en ordentlig ökning runt 2024 och 2025, när vi har ett bredare utbud på den tunga fordonssidan. Alla är trots allt medvetna om att man måste ställa om till fossilfria alternativ och även om investeringen är högre initialt så lönar det sig i längden, säger Robert Celec.