FH16:s oslagbara krafter i skog och mark

| 4 minuters läsning
På hala skogsvägar och i terräng är den kraftfulla FH16 oumbärlig. Det höga vridmomentet och den bekväma körbarheten gör att Palms Åkeris nästa val av lastbil är självklart. Lagom till sommaren sätter han sig i en sprillans ny FH16 direkt från fabriken.
Volvo FH16 timmerbil

Vårdagen är krispig och luften är hög när Palms Åkeri rattar sin FH16 genom skogen. Dagen började tidigt, redan 04.30 satte sig Peter Palm i lastbilshytten för en dag i skogen på småländska höglandet. Under tolv timmar ska han lasta och köra timmer till sågverken runtom i Småland. Så ser hans dagar ut, året runt, oavsett stekande varma sommardagar eller besvärliga snöstormar – timret måste fram. Men med en FH16 blir arbetet gjort.

– Det här är en utmanande typ av transport som inte är för  vem som helst. Det anses väl lite så, att det är eliten som kör i skogen, säger Peter med ett skratt och fortsätter:

– FH16 är den finaste lastbilen jag har kört, helt klart. Körningen är fruktansvärt bekväm, det går aldrig tungt utan är lugnt och avslappnat. Sedan ska man använda hästkrafterna med lite försiktighet, annars är det lätt att slira till på hala skogsvägar.

 

Krypväxel på backväxel

Peter Palm har utrustat sin FH16 med krypväxel för att underlätta arbetet i skogen. Krypväxeln ökar körförmågan och bilen startar mjukt, fint och lätt, menar Peter.

– Krypväxel idag är nästan ett krav. Unikt för Volvo Lastvagnar är att det finns krypväxel även på backväxeln. Det är alltid lättare att backa sakta när man hinner med, jag använder den säkert flera gånger om dagen.

 

Använder VDS mest

FH16:s största fördel för timmertransporter är dock det höga vridmomentet på låga varv. Det ger en körbarhet utöver det vanliga.

– Motorn drar enkelt från låga till höga varv, du har ett stort spann att vara på. Jag har även valt till axeltandemlyft vilket gör bilen grymt smidig när man ska vända. Men den funktion som jag använder mest är helt klart VDS-styrningen. Även om jag kör tung last går det lätt att styra.

”Vill åt råstyrkan”

Egentligen var det en ren slump att det blev en FH16 för Peter Palm. När han välte med en tidigare lastbil fanns en 750 hk tillgänglig för direkt leverans. Och på den vägen är det. Nu är valet av nästa bil självklart.

– Jag vill åt råstyrkan, men det är fram förallt den bekväma körupplevelsen som gör att det blir en ny FH16. Hytten är tyst och fin och det märks att Volvo verkligen har jobbat med att ljudisolera hytten. Jag har allt jag behöver här i bilen; mikro, kylskåp, kaffebryggare, aktiv farthållare och I-See. Det är bekvämt som i en personbil.

 

Premiumkänsla i detaljer

Det råder ingen tvekan om att FH16 är en premiumbil. Finnvedens Lastvagnars säljare Nicklas Hallberg menar att upplevelsen sitter i de små detaljerna i hytten.

– När du kommer in i bilen möts du av en lite bättre klädsel och finare design. Du känner direkt att bilen har det lilla extra. Det är små detaljer som bidrar till premiumkänslan, säger han.

 

Luftfjädringen bland de bästa

Även om premiumkänslan nästan går att ta på är Nicklas Hallberg enig om att körbar heten är FH16:s nummer ett. Bottendraget i motorn i kombination med fordonets kraft ger en  mjuk och lugn gång. För att vara ett sådant kraftfullt fordon är en FH16 dock överraskande lättmanövrerad.

– Det är en smidig och lättstyrd bil jämfört med konkurrenterna. Framförallt är det på grund av luftfjädringen som är en av de bästa och modernaste på marknaden.   Komforten är helt outstanding, speciellt i skogs körning och det är därför många timmer bilsförare väljer just en FH16.

 

Uppdaterade nyheter

Palms Åkeri blir en av de första av Finnvedens Lastvagnars kunder att köra nya FH16 från fabriken in i skogen. I bilens interiör märks de största skillnaderna, där nya FH16 är utrustad med en stor touchskärm på nio tum samt både back och sidokameror för högsta möjliga säkerhet. Dessutom är grillen framtill och lamporna lite tuffare designmässigt. I maj levereras bilen till Palms Åkeri.

– Det är en av världens bästa lastbilar, så är det bara, avslutar Peter Palm.