JSC Förvaltning blir först ut i Växjö med eldriven lastbil i sin vagnpark

Som många transportkoncerner stod JSC Förvaltning inför en framtid där en omställning mot gröna transporter blev den enda rätta vägen framåt. Tack vare ett långsiktigt samarbete med Finnvedens Lastvagnar i Växjö togs beslutet att investera i koncernens första eldrivna lastbil. Idag var det dags att rulla ut på vägarna.
Pierre Ericsson, Stefan Carlsson, Pär Löfgren, Mattias Sunesson, Jerker Rosén, Lotta Hoving, Fredrik Johannisson.

JSC Förvaltning är moderbolag till Smålands Kran, WJ Logistik, Stema Transport, ÅGL Logistik och OG Bolaget. Alla bolag är verksamma inom transport- och logistikbranschen och tillsammans har de 120 anställda och 75 tunga lastbilar i vagnparken.


Huvudkontoret ligger i Växjö med verksamheter även i Åseda, Hultsfred och Jönköping.

Ungefär hälften av den totala verksamheten är linjetrafik åt Schenker med rutter mellan Småland och Västsverige medan andra hälften innefattar mycket specialtransporter, kranbilar och tredjepartslogistik.


Moderbolagets huvudkontor huseras numera i den nybyggda anläggningen i Nylanda, Växjö. Här finns också 8000kvm lager samt kontor och verkstad.

Koncernen består av 3 delägare; Stefan Carlsson, Mattias Sunesson och Fredrik Johannisson. Koncernen bildades årsskiftet 2019/2020 då de olika familjeföretag beslutade att gå samman i samband med generationsskiften i bolagen, men den första sammanslagningen skedde redan 2011. Trots den nystartade koncernen har en del av bolagen anor sedan 1904 med traditionella värdegrunder i botten och en väletablerad historia och förankring i regionen.

 

Blickar framåt

Med nya uppsatta miljömål i styrelsen togs beslutet att investera i koncernens första elektriskt drivna lastbil som uppföljning till de två gasdrivna bilarna de har i koncernen sedan tidigare.  Stefan Carlsson, en av ägarna i koncernbolaget, var på plats hos Finnvedens Lastvagnar i Växjö när det var dags att hämta ut deras nya investering; en FHE 6x2 med 6 batterier på 540kw och tre motorer på 490kw.

 

Vi vet ju alla att vi måste göra någonting för att komma bort från fossilberoende och någonstans kände vi att vi måste börja. Även att vi inte har en specifik kund med oss på upplägget känner vi ändå att vi måste börja någonstans själva.

Trots att ingen av deras kunder nappat fullt ut på konceptet väljer JSC Förvaltning att satsa på fossilfria transporter. Den nya bilen köps in i moderbolaget för att de ska kunna vara så flexibla som möjligt med hur bilen utnyttjas. Bilen beställdes som en växelflakbil så att den ska kunna anpassas till flera olika typer av körningar inom de olika bolagen. Man ser också att det finns en möjlighet att köra en delsträcka med elbilen för att sen skifta bil om det är längre körningar.

 

Den nya elbilen ska börja sitt liv i koncernen genom att gå 3 månader på en specifik körning på max 30 mil och ev. på några extra lokala turer. Bilen kommer kunna laddas över natten när den är på hemmaplan men det finns även möjlighet att vara flexibel med de snabbladdare som finns runt om i landet. Genom att börja med dagsturer får föraren lära sig bilen och förbrukningen utan att man är för långt borta.

 

Strategin framåt är att utveckla fordonsparken med en mix mellan gas- och eldrivna bilar. Det finns flera körningar där elbilar kommer passa in och det är framförallt elbilar man vill satsa på.

 

Även om vi inte i dagsläget kan säga exakt hur strategin kommer utveckla sig så kan jag med ganska stor säkerhet säga att vi inom ett år har gjort ytterligare investeringar i minst en bil till.

Det är än så länge inte jättemånga tunga eldrivna lastbilar som rullar på vägarna, men JSC Förvaltning är nöjda med att ligga i framkant. Men med en positiv och flexibel inställning har de kunnat se fördelarna med att investera i sin första elbil.

 

Lotta blir elbilens nya förare

Lotta som varit lastbilsförare i koncernen i flera år har blivit utvald som bilens nya förare. 

Stefan berättar att de kände att Lotta skulle passa väldigt bra som förare då hon redan är väldig duktig på att köra ekonomiskt. Här blir det extra viktigt då man vill få ut den längsta tänkbara räckvidd som behövs.

 

Lotta själv tycker att det ska bli spännande att få vara först ut och testa köra ellastbil och har precis fått en genomgång av Jerker Rosén, säljare på Finnvedens Lastvagnar i Växjö.

 

Än så länge är det mesta sig likt i hytten, lite extra finesser är det såklart. Jag tror det kommer innebära lite mer planering och att man får tänka extra på hur man kör så man får ut så mycket mil som möjligt när man kör.

Efter första turen berättar Lotta att risken nog är att hon aldrig mer kommer vilja köra en dieseldriven lastbil igen. Det låter som ett bra betyg!

 

 

Vi önskar ett stort lycka till med den nya bilen och tackar för ett fint samarbete med JSC Förvaltning.

Vi ser så klart också fram emot att få höra hur Lotta haft det där ute på vägarna!

 

 

 

Är ni också nyfikna på hur er verksamhet kan uppnå framtida miljömål med hjälp av fossilfria transporter? Vi har säljare på alla våra 20 orter som finns där med svar på alla era frågor!