MATHIAS OLSSON
från Olssons Åkeri
– Eftersom vi har våra kunder i fordonsindustrin har vi naturligtvis märkt av när de har stängt ner skift eller haft stoppdagar. Våra volymer har dock varit fortsatt höga, även om det blir ganska ryckigt med tillfälliga stopp av leveranserna. Det som påverkat oss mer är våra egna beställningar av chassin och fordon som gjorts för att utöka den befintlig fordonsflottan. Leveranstiderna är ovanligt långa, vilket kan påverka vår tillväxt. Samtidigt är det stor efterfrågan på transporter och vi har över lag klarat oss bra genom halvledarbristen.
OLOF JOHANSSON
från PLS Truck Bodies AB
– Som påbyggare har vi inte märkt av någon brist på komponenter som vi använder. Däremot har vi drabbats av förseningarna i branschen genom att de chassin som kommer till oss antingen är försenade eller inte helt färdiga. Förseningarna sker inte heller med någon kontinuitet och ibland har vi planerat om produktionen efter rapporter om en försening och så dyker det plötsligt upp i tid trots allt. Men nu har vi levt med det här i nästan ett år och blivit duktiga på att justera planeringen och beta av allt i rätt takt. Det som är försenat läggs in i produktionen så fort det kommer in.
DANIEL SANDH
vd Eksjö Maskin & Truck
– Biltillverkarnas leveransbekymmer har påverkat oss rakt av. Kommer inte bilarna in till oss kan vi som påbyggare inte utföra vår montering. Och efter som beställningarna är kund specifika och vi behöver matchande enheter för att komma framåt, har det varit svårt att styra om i planeringen. På släpvagnssidan har vi egen tillverkning och den har inte påverkats lika mycket som bilsidan, men en del bekymmer har det varit med tillgång på elektronik. Totalt sett har vi dock klarat oss relativt väl under bristen och våra kunder har visat acceptans. Utmaningen framöver blir att hantera situationen när leveranserna av chassin ökar, då vi som relativt liten aktör inte kan öka produktionen på samma sätt som tillverkarna.