Det nya modellprogrammet på plats i Växjö

| 3 minuters läsning
Med stor respekt för restriktionerna i rådande pandemi fick några åkerier utforska den senaste generationen lastbilar på Finnvedens Lastvagnars anläggning i Växjö. Dessutom bjöds det på spännande seminarier om bränsle och skogskörning.
Modellprogrammet lastbilar i Växjö

Än så länge har väldigt få åkerier fått möjlighet att se det nya modellprogrammet i verkligheten. Därför bjöd Finnvedens Lastvagnar in till ett evenemang där ett fåtal kunder provkörde sju demobilar under mycket kontrollerade former.

– Vi ville visa upp våra nya bilar och deras uppdateringar, säger Magnus Backman, produktansvarig för Demo på Volvo Lastvagnar Sverige AB.

Under den fullspäckade dagen fick de inbjudna åkerierna ta del av det senaste inom teknik och bränsle genom olika seminarier. Bränslefrågan var i fokus där Magnus Backman och hans kollegor berättade bland annat om hur I-Save och Volvo Connect tillsammans kan minska bränsleåtgången.

– Alla bilar och åkerier har olika förutsättningar för att spara bränsle. Vi vill visa vad som gör att bilen sparar bränsle och hur man ska tänka kring det. Det finns några avgörande faktorer som minskar bränsleåtgången, säger Magnus Backman och fortsätter:

– Många tekniska tjänster hänger ihop, som till exempel I-Save och Volvo Connect. Det blir enklare att spara bränsle om du har en I-Save-motor. Genom Volvo Connect kan du sedan följa bränslenivåerna. Det finns många fördelar med att göra detta, det går att hämta mycket information digitalt.

 

 

Provköra biogasdrivet

Magnus Backman presenterade även alternativet flytande biogas (LBG) som kan sänka koldioxidutsläppen upp till 20 procent. Volvos nuvarande LBG-produkt har funnits sedan 2018 och åkerierna fick även tillfälle att provköra en biogasdriven lastbil.

– Med denna produkt gör vi ett första och extremt viktigt steg för att sänka växthusgaserna. Lastbilen har också god påverkan på driftsekonomin, så här sparar vi både för miljö och plånbok. Målet med dagen var att bjuda på kunskap samt plocka in tankar och idéer till framtidens lastbilar.

– Det är otroligt viktigt att få kundens perspektiv på det vi levererar. Vi strävar efter att ge åkerierna bästa  möjliga vardag, effektivitet och ekonomi i sin verksamhet. De åsikter vi tar med oss härifrån kommer att ha stor påverkan på hur vi ska arbeta framöver, avslutar Magnus Backman.