Du började som åkare, men halkade snabbt in på säljyrket. Hur blev det så?
– När jag startade ett åkeri som nittonåring var jag mer intresserad av att driva ett åkeri än att köra själva lastbilen. Jag lärde mig massor under de åren, men sedan valde jag andra vägar. Mina roller som reservdelstekniker, innesäljare och regionchef har varit utvecklande. Som en del i den utvecklingen valde jag att även vidareutbilda mig till KAM.
Vad innebär ditt uppdrag på Finnvedens Lastvagnar?
– Som KAM jobbar jag som spindeln i nätet mellan service och sälj för att säkerställa en hög tillgänglighet för våra kunder och deras fordon. Genom proaktiv planering och att följa status på fordon kan vi hitta ett bra totalerbjudande till kund och förhindra oplanerade stopp. Jag är ansvarig för våra digitala tjänster och serviceavtal. Som KAM identifierar jag respektive kunds behov och försöker hitta en flexibel lösning. Det är min uppgift på Finnvedens Lastvagnar.
Hur kan ni öka tillgängligheten på kundernas fordon?
– Eftersom vi nu har möjlighet att följa fordonens status och avläsa felkoder på distans, så har vi möjlighet att förebygga problem i tid och förhindra oplanerade stopp. I en nära och tät dialog med kunden kan vi proaktivt planera vilka åtgärder som ska göras vid nästa servicetillfälle.
Vilka är dina drivkrafter?
– Jag ställer höga krav på mig själv och är målinriktad. Det är viktigt för mig att vara en effektiv resurs för företaget.