Nilzéns har varit på väg i 80 år

Nilzéns Åkeri i Kristdala har hållit på sedan kriget. Bokstavligen. Genom att löpande satsa på smarta lösningar och genom att ge chaufförerna stor valfrihet lyckas man utveckla bolaget.

De slingrande vägarna till Kristdala, tre mil väster om Oskars­hamn, är som hämtade från ett vykort. Bilden av smålandsidyllen, med gärdesgårdar och faluröda hus, steniga åkrar och mörka skogar, har säkert sin hemvist här.

Det var Eskil Nilzén som 20 år gammal drog i gång sin åkeri­verksamhet 1939, då med en gengasdriven lastbil som kunde ta fyra ton på flaket. Sönerna Anders och Tommy, som arbetar i verksamheten i dag, tror att det var en Chevrolet.

Under många år hade de också hjälp av sina andra bröder Ulf och Åke, men de är nu pensionärer. Tommy närmar sig den åldern medan Anders, som är VD, har några år kvar. Det är därmed dags att tänka på vem som ska ta över och driva verksamheten vidare – och det har man förstås gjort. Mågen Johnnie Nilzén är chaufför men också allt mer involverad i kontorsarbetet samtidigt som både barn och barnbarn arbetar i bolaget.

– Självklart vill jag att verksamheten ska leva vidare här i Kristdala, vi kommer satsa vidare om kundernas intresse finns för våra tjänster, säger Johnnie.

Det är nog ljuv musik för ägarna, de 17 anställda och resten av Kristdala. Att åkeriet är en viktig aktör som skapar arbetstillfällen och liv i bygden är man ödmjukt medvetna om.

 

Under många år körde man timmer, biobränsle och sågat virke men idag är de elva lastvagnarna med släp enbart anpassade för timmertransporter. Södra Skogsägarna är till 98 procent den kund man arbetar med och leveranser sker till de många industrier Södra säljer till. För att optimera verksamheten har man ett nära samarbete med ett antal timmeråkare i Småland.

– Då kan vi byta virke i olika riktningar och köra optimalt och miljöriktigt, säger Tommy, som framhåller betydelsen av att hitta nya affärsmodeller och smarta lösningar för att klara den allt tuffare vardagen som åkare. Det får honom och Anders att osökt komma in på sina ekipage, där flera är utrustade med så kallade kranavställare. Det innebär att kranen kan monteras av i skogen för att använda den lediga vikten för mer last.

– Det sparar tre ton, säger Tommy.

Anders inflikar att det senast inköpta ekipaget från Finnvedens Lastvagnar har fast monterad kran men ändå har så låg vikt som 21 ton.

– Det är vi väldigt nöjda med, säger de.

Samtliga bilar är av märket Volvo. Modellerna och utrustnings­nivåerna varierar. Att köra timmer är krävande och små motorer har aldrig varit aktuella. Därför har FH16 funnits med i vagnparken sedan den lanserades.

– Den har gott om kraft men väger å andra sidan lite mer och är dyrare i inköp. I de flesta fall gör FH13 jobbet lika bra men vi vill inte vara utan FH16.

De har på senare tid även testat en FMX, som i grunden är ett entreprenadfordon, och det har gett mersmak.

– Den har högre markfrigång och är samtidigt enklare att hoppa i och ur, vilket överlag ger en bättre arbetsmiljö. Vi över­väger att köpa fler bilar av den modellen, säger de.

Något schema för när bilarna utrangeras finns inte.

– För här byter vi inte fordon, vi förbrukar dem, säger de och skrattar.

Bredvid det senaste förvärvet står en av trotjänarna som rullat 176 000 mil och som fortfarande gör jobbet lika bra. Tommys lastvagn från 2003 är den äldsta i fordonsparken och har gått drygt 143 000 mil. På frågan vad han uppskattar mest med den är svaret givet:

– Att den tar mig hem varje dag utan att jag behöver ringa bärgare!

Anders och Tommy framhåller i detta sammanhang det täta samarbetet med Finnvedens Lastvagnar, främst i Vimmerby där merparten av servicen sker, men också i Oskarshamn och Vetlanda. Samtliga fordon och släp har serviceavtal i någon form, vilket ger kontinuerlig och planerad service samtidigt som man får hög prioritet vid akuta driftstopp.