Hyrlast skapar flexibel fordonsflotta

När kraven på flexibilitet ökar för åkerierna blir hyrlast lösningen. Fenomenet växer genom att fler upptäcker fördelarna med lättillgängliga fordon utan omkostnader. – Med hyrlast slipper du att ha en stående reservbil, säger Fredrik Dragestam, ansvarig för hyrlast på Finnvedens Lastvagnar.

Det är när Finnvedens Lastvagnars kunder tidsbegränsade uppdrag eller möter osäkra förutsättningar av transporter som de hör av sig till Fredrik Dragestam. Egentligen finns inga typiska hyrlastkunder, det är allt från de större bolagen som får en extra topp i orderstocken till enbilsåkaren vars bil har gått sönder. – Många vet att de behöver en bil omgående, men kanske inte alltid vet under hur lång tid som behovet sträcker sig, säger Fredrik Dragestam. Hyresperioden är mellan en dag upp till ett år. Allt ingår som skatt, försäkring, däck och service – däremot tillkommer bränsle och reparationer vid eventuella skador. Bilarna i Finnvedens Lastvagnars flotta är max två år gamla och i flottan finns allt från specialtransporter som sopbilar, lastväxlare, timmer- och flisbilar till olika typer av släp. Just nu är det störst efterfrågan på fjärrbilar med eller utan aggregat. – Vi har ett tätt samarbete med hyrlast hos andra Volvoåterförsäljare, vilket gör det lättare att matcha våra kunders behov. Ingen har allt men tillsammans har vid det mesta, säger Fredrik Dragestam.

June Avfall & Miljö  är ett kommunalt ägt bolag som har sophantering i Jönköping, Mullsjö och Habo. Fem dagar i veckan rullar 45 fordon som håller kommunerna rena. Under sommaren eller när upphandlingen hamnar i otakt är det ett bra alternativ med hyrlast, menar Jan Nilsson på June Avfall & Miljö. – Vi byter bilar vart sjunde år när sopaggregatet börjar bli slitet. Ibland dröjer upphandlingarna och då hyr vi bilar under tiden. Finnvedens Lastvagnar hyr bilar från hela Sverige, men vi bara behöver ha en skapar flexibel fordons enda kontaktperson och slipper själva ringa runt. Det är verkligen smidigt, säger Jan Nilsson. Hyrlast passar perfekt för kommunerna under sommaren, då det blir extra säsongsarbete med trädgårdsavfall. När behovet försvinner under hösten slipper kommunerna ha stående reservbilar fram till vårkanten. Det sparar pengar att undvika stående fordon samtidigt som att hyra in extra kapacitet när det verkligen behövs inte behöver vara särskilt dyrt, menar Jan Nilsson. – Generellt sett tror många att det är dyrt att hyra, men de bilar vi köper kostar fyra miljoner kronor. Det skiljer ca 10 000 kronor för oss i månaden på att hyra eller köpa lastbil, och det är flexibiliteten värd.

Peter Eriksson, verksamhetsansvarig C.G Eriksson Åkeri

C.G Eriksson Åkeri i Växjö kör regelbundet hyrlast från Finnvedens Lastvagnar. Förutom livsmedelstransporter kör åkeriet även budtransporter och elskrot från Helsingborg i söder till Västervik i norr. C.G Erikssons åkeri ser fördelar med hyrlast i de situationer där de inte riktigt vet var uppdraget kommer att sluta. – Med hjälp av hyrlast kan vi känna av volymerna innan vi bestämmer oss för att köpa en lastbil. Framförallt är det hjälpsamt i budbilsbranschen eftersom vi inte alltid kan förutse storlekarna på buden, säger Peter Eriksson, verksamhetsansvarig. Vid större haverier eller i topparna under högsäsong är hyrlast även en smart lösning, menar Peter. Även om C.G Eriksson Åkeri har några extrafordon ser Peter helst till att de används i det dagliga arbetet snarare än för längre, specifika kunduppdrag. Ju dyrare det är att ha lastbilar ståendes, desto mer attraktivt har hyrlast blivit. – Det blir dyra mil och timmar för en reservbil som bara ska användas två dagar i veckan. Då har jag hellre extra släpvagnar som resurs och hyr in själva bilen, säger han. Hyrlast har blivit ett alternativ för C.G Eriksson Åkeri genom att Finnvedens Lastvagnars hyrbilsutbud har breddats de senaste åren. Dessutom löser Fredrik Dragestam det mesta, säger Peter. I flera fall har det slutat med att åkeriet köper hyrlastbilen berättar han. – Om allt fungerar bra och hyrlastbilen fyller våra behov köper vi den. Det underlättar att få en nyckelfärdig lastbil med en gång.

PostNord i Skövde är ytterligare en av Finnvedens Lastvagnars kunder som har ökat sin andel hyrlast det senaste året. I takt med att Skövde växer, konsumtionen ökar och staden får fler varuhus ökar trycket på distributionen. PostNord har centrala avtal med bland annat Finnvedens Lastvagnar och den toppmoderna anläggningen i Skövde ligger nära till hands för den lokala varudistributionen. – Det fungerar alldeles lysande. Bilarna vi hyr är väldigt ändamålsenliga. Vi får hela tiden mer att göra, och nyttjar hyrlast främst i de situationer då vi ser ett ökat tryck. Utan hyrlast hade vi inte kunnat sköta våra åtaganden under högsäsong, säger Anders Alm på PostNord i Skövde.

Är hyrlast enbart en trend eller kommer behovet att växa framöver? Fredrik Dragestam är övertygad om att vi bara har sett början på ett växande behov. – I USA är hyrlast väldigt vanligt och nu har det börjat bli mer accepterat i Sverige. Vi ser positivt på att fler ser fördelarna med hyrlast, avslutar han.

Hyrlast i korthet

 

■ Volvo hyrlast i Sverige har idag 300 lastbilar och släp till uthyrning.

■ På Finnvedens Lastvagnar finns ca 60 lastbilar i åtta kategorier.

■ I år har 96 kunder valt att hyra fordon eller släp på Finnvedens Lastvagnar.

■ Antal sålda hyrlastbilar är 22 stycken till sista maj 2019. 2018 var totala antalet 42 st på Finnvedens Lastvagnar.

■ Omsättningen för hyrlast på Finnvedens Lastvagnar var 80 miljoner kronor under 2018.