servicemarknadschef på Volvo Lastvagnar
– Elektrifiering och digitalisering är två innovationsområden som vi arbetar med. Vi börjar redan nu att leverera fullelektriska lastbilar i distributions- och renhållningssegmenten. Elektrifierade lastbilar för regional distribution och anläggningskörning kommer också inom de närmaste åren.
Gällande digitalisering fortsätter vi att utveckla vårt nya gränssnitt Volvo Connect. Där kommer våra kunder få en bra överblick över sina fordon och även dela information med sin återförsäljare på ett smidigt och effektivt sätt. Alla bilar som vi säljer är uppkopplade i olika utsträckning och det är något som vi arbetat med de senaste tio åren. Sättet vi utnyttjar informationen på får stor positiv påverkan på kundernas verksamhet genom att vi blir mer proaktiva och på så sätt kan undvika oplanerade stopp.
vd på Henrik Holmströms Åkeri AB
– Jag kör i skogen och vi är väldigt beroende av driften. Därför hoppas jag att det blir drivlinan och växellådan som utvecklas framöver. Eftersom tågvikterna går upp hela tiden behöver vi kraftigare drift på framhjulen för att få bättre styrförmåga. Annars tror jag att nästa tekniska revolution blir att vi kommer några steg närmare självkörande bilar. I skogsterräng kommer det nog ta tid, men på motorvägarna är det nog närmare. Än så länge känns det ganska långt fram i tiden, därför hoppas jag att nästa tekniska revolution blir bättre drift på framhjulen.
produktansvarig på Volvo Lastvagnar
– Automation på olika nivåer. Redan idag kan vi helt automatisera transporter för väl definierade uppdrag inom avgränsande områden, men vi arbetar för att tekniken ska bli ännu bättre. Just nu sker helt förarlösa transporter i väldigt liten skala. På Volvo Lastvagnar tror vi på att ta saker steg för steg, därför blir nästa tekniska revolution att fortsätta utveckla automatiska funktioner som adaptiva farthållare och filhållningsassistans.
vd på Fårbo Åkeri
– Säkerhet och miljö är viktigt för oss och därför hoppas vi att nästa tekniska revolution gör lastbilarna ännu säkrare. Automationen får inte hoppa ur så fort en sensor blir blockerad. Systemet behöver bli lite pålitligare när det gäller att hålla avstånd och följa väglinjerna. Vi är positiva till automatiseringen så länge tekniken följer med. När det kommer till miljö tror vi nästa tekniska revolution handlar om allt från smarta lösningar till nya drivmedel.