I slutet av september i år fick två av Börjes koncernens bolag, A.H.L Johanssons Åkeri och Smålands Logistik ett utökat uppdrag för DB Schenker. Det utökade uppdraget består av att köra klimatsmarta fjärrtransporter med samlastat gods från Småland och Västergötland upp till Hälsingland och Medelpad. – Miljöfrågan och långsiktig hållbarhet tillhör våra viktigaste strategiska frågor, de är betydelsefulla både för oss och våra kunder. Vi tror inte att godsmängden kommer att minska och därför behöver vi jobba med klimatsmarta upplägg som ger miljövänligare transporter. I-Save är ett bra hjälpmedel för att nå dit, säger Gunvor Munck.
Utbildning i rätt körteknik
De nya Volvolastbilarna med I-Save tekniken har fungerat bra sedan första dagen, menar Gunvor Munck. Mycket tack vare att Finnvedens Lastvagnar har utbildat förarna i rätt körteknik. – Vi har haft god hjälp av Finnvedens Lastvagnars utbildning. Det är viktigt lära sig och förstå tekniken för att ta tillvara på den och fortsätta utvecklas. I-Save är spännande eftersom körningen blir mer automatisk och bilen tänker nästan själv i vissa situationer. Chaufförerna är väldigt nöjda.
Hur ser du på framtidens körningar?
Vad kommer krävas?
– Jag tycker att denna pandemi har visat vilken viktig samhällsnytta vi åkerier utför. Vi har fokuserat på att bibehålla vår kvalité trots de utmaningar som krisen innebär. Dessutom har vi accelererat vår utveckling och användande av ny teknik, t.ex. satsningen på I-Save. Nästa utvecklingsfas är fossilfria bränslen, vi följer utvecklingen av vätgas med stort intresse.