Wist Last & Buss

Volvo

Sparar 8 procent bränsle med ny motor

P&P Anderssons Åkeri AB hittar ständigt nya sätt att spara bränsle. Framgångskonceptet är en Turbo Compound-motor, att hålla koll på däcktryck och minska stressen i trafiken.
Peter Andersson på P&P Andersson Åkeri framför en av åkeriets bilar.
Peter Andersson på P&P Andersson Åkeri framför en av åkeriets bilar.

– Bränsle är en sådan stor kostnad att man behöver vara observant på den. Att hela tiden jobba med att minska förbrukningen och vara noggrann gör stor skillnad, säger Peter Andersson, ägare av P&P Anderssons Åkeri AB.

Därför har åkeriet sedan lång tid tillbaka försökt påverka bränsleförbrukningen i flera led. Resultaten följer Peter upp på både daglig och veckovis basis med hjälp av bland annat Dynafleet.

– Vi har lyckats minska bränslet mycket genom att hålla rätt däcktryck, axelinställningar och framförallt minska stress på vägarna.

8,8 procent bränslebesparing

Det största besparingen som P&P Anderssons Åkeri ser är att hålla väghastigheterna. Det gäller att rusta förarna med framförhållning, men även att utrusta lastbilarna med modern teknik.

– När klockan tickar på springer dieseln iväg, det vet vi sedan tidigare. Nu har vi också utrustat en av våra bilar med en Turbo Compound-motor och I-See som sparat 8,8 procent bränsle. Den investeringen gör verkligen skillnad, det har vi kunnat följa upp sedan dag ett.

Våga använda tekniken

Utvecklingen går hela tiden framåt och P&P Anderssons Åkeri försöker ständigt ha koll på de senaste tekniknyheterna.

– När det kommer ny teknik är vi intresserade. Mitt tips till andra åkare är att våga använda den tekniken som redan finns i bilarna som till exempel I-See, adaptiv farthållare och kartprogram för bästa ekoväg, avslutar Peter Andersson.