Wist Last & Buss

Volvo

Mekaniker på 1365 meters djup

Livet som lastbilsmekaniker i LKAB:s gruva i Kiruna liknar få andra jobb. I sju år har Saymen Nestoris jobbat under jord i gruvan där säkerheten alltid kommer först.
Saymen Nestoris vid en av Wist:s servicefordon, med gruvområdet i bakgrunden.
Saymen Nestoris vid en av Wist:s servicefordon, med gruvområdet i bakgrunden.

Varje arbetsdag börjar Saymen Nestoris med att köra upp till 1365 meter rakt ner i järnmalmsgruvan. Oavsett dag eller tid på året är temperaturen samma – det är varmt och luften är ofta fuktig.

– Man får dricka mycket vatten. Vissa ställen i gruvan har sämre luft och då kan vi bara jobba där i korta perioder innan man blir trött.

Undviker vissa ställen

Som mekaniker i LKAB:s gruva går det aldrig att veta vilket fordon som står på tur att reparera för dagen. Det kan vara en lastbil, en gruvmaskin eller ett rälsfordon. Varje gång Saymen blir inkallad för att reparera ett fordon gör han en noggrann säkerhetsanalys.

–  Vi gör en riskbedömning och kontrollerar om det är möjligt att jobba på platsen, säkerheten kommer alltid först. Det är oftast bäst att ta arbetena på plats, men det är inte alltid det går, säger han och fortsätter:

– Det är olika från dag till dag var vi hamnar. Vissa ställen undviker jag gärna att gå till. Andra ställen får man aldrig jobba själv på. Det har varit lite skakningar på sina håll i sättningar i bergen. Det är aldrig trevligt när det händer, säger han.

Pannlampan ett viktigt verktyg

Huvudvägen ner till gruvan är asfalterad. Sedan består gruvans stora vägnät av grusvägar. Det är mörkt och på svåråtkomliga ställen finns ingen mobiltäckning. Pannlampan och hjälmen är lika viktig som vilka verktyg som helst i verktygslådan. Saymen jobbar sju dagar i veckan upp emot 12 timmar per dag. Sedan är han ledig en vecka. De annorlunda arbetsförhållandena i gruvan är hans vardag sedan många år.

  – Jag har jobbat på Boliden tidigare och där lärde jag mig reparera många typer av fordon. Det finns inte många mekaniker idag som håller på med allt möjligt, därför är erfarenheten väldigt viktig. Vi kan komma i kontakt med fordon från Volvo, Penta, Scania, Deutz, Epiroc många fler fordonstillverkare, men grunden i mekaniken är alltid densamma, avslutar han.