Wist Last & Buss

Volvo

Ett helt arbetsliv ägnat i verkstaden

För 45 år sedan steg Håkan Nordlander in i Umeå Bilkompanis verkstad, idag Wist Last & Buss Umeå. Där bytte han nötta fjäderblad och heta bromsbelägg bland dåtidens ackordarbetande mekaniker. – Lyxen med farthållare, styrenheter och kameror kunde ingen föreställa sig förr, säger han.
Håkan Nordlander utanför Wists verkstad i Umeå, där han arbetat i 45 år.
Håkan Nordlander utanför Wists verkstad i Umeå, där han arbetat i 45 år.

När sommarjobbet på bageriet sommaren 1976 tog slut vände sig Håkan Nordlander till Umeå Bilkompani. Inte visste han då att verkstaden skulle utgöra en stor del av hans arbetsliv.

– Jag gick en tvåårig yrkesutbildning och fick sedan praktik på Umeå Bilkompani fram till sommaren. Efter en sommar på bageriet ville jag börja skruva igen. Min första chef inspirerade mig till att aldrig ge upp och lära mig mer. Han var otroligt tekniskt kunnig, berättar Håkan, som idag är arbetsledare på Wist Last & Buss i Umeå.

Lista ut saker själv

I dåtidens verkstad fick de nyanställda göra de minst tacksamma jobben för att sedan jobba sig uppåt. Jobben tog tid, var smutsiga och utmanande – som att renovera motorer, byta fjäderblad och bromsar till exempel. Att arbeta på ackord var pressat. Ju snabbare jobben gick att genomföra, desto bättre betalt fick mekanikerna.

– Vi blev aldrig upplärda på den tiden. De äldre mekanikerna hade lärt sig på egen hand, så varför skulle inte vi kunna lära oss själva? Om vi ställde frågor fick vi svaret ”det får du lista ut själv”, säger han med ett skratt.

Håkan Nordlander är idag arbetsledare på verkstaden i Umeå. Håkan Nordlander är idag arbetsledare på verkstaden i Umeå.

Handskrivna ordrar från luckan

Mitt i verkstaden fanns en lucka där mekanikerna hämtade arbetena för dagen. På handskrivna ordrar var allt noggrant beskrivet. Byta bromstrummor, stryka fett på släpvagnarnas nav och smörja lastbilar var en del av vardagen.

– Allt som blev rengjort skulle smörjas med fett. Jag minns att det var fett överallt, var du än tog. Så är det inte idag, säger han fortsätter:

– Väntetiden på verkstaden kunde vara mellan en vecka och upp till 14 dagar. Idag gör vi jobben nästan på minuten, transportbranschen har inte råd att stå still på samma sätt.

Hur har det varit att följa teknikutvecklingen genom åren?

– Helt otroligt. Jag minns när de första bilarna med intercooler kom i slutet av 80-talet, sedan farthållarna, hastighetsbegränsarna, kamerorna… Felkoderna har verkligen gett oss en fingervisning i verkstaden, men vi måste alltid förstå hela systemet för att hitta rätt. Att vi skulle jobba på det här sättet som vi gör idag fanns inte i min värld när jag började för 45 år sedan.