Wist Last & Buss AB skriver avtal med Skellefteå Buss om 6 nya elbussar, med option om ytterligare 6 bussar

Nu är avtal tecknat mellan Skellefteå Buss och Volvoåterförsäljaren Wist Last & Buss om leverans av elbussar till Skellefteå.

Wist Last & Buss AB skriver avtal med Skellefteå Buss om 6 nya elbussar, med option om ytterligare 6 bussar

En Volvo 7900 Electric står vid en ändhållplats och laddar.

Mats Karlsson Ek

- Det känns mycket bra att den segslitna processen i förvaltnings- och kammarrätten, avseende upphandlingen, är avgjord till vår fördel. Vi kommer nu lägga stor kraft på att den klimatriktiga satsningen med de nya elbussarna ska bli en framgångsrik satsning till stor nytta för Skellefteåborna, säger Mats Karlsson Ek, VD, Wist Last & Buss AB.

De nya elbussarna är av modellen Volvo 7900 Electric. Med en energiförbrukning 80% lägre än för motsvarande dieselbuss, kombinerar Volvo 7900 Electric en hög passagerarkapacitet med låga driftskostnader. Bussarna kommer att laddas vid snabbladdningsstationer vid ändhållplats, så kallade Oppcharge, för att skapa mest effektiv drift.

Bussarna kommer att vara utrustade med säkerhetsbälten för passagerarna samt USB-uttag för mobilladdning. Vad det gäller förarmiljön kommer bussarna bland annat att vara utrustade med VDS (Volvo Dynamic Steering), samt Volvo Zone management, ett system som kan underlätta för föraren att hålla rätt hastighet förbi skolor eller andra utvalda områden som stadskärnan.

Bussarnas batterier kan underhållsladdas när bussarna står i depå under natten och snabbladdas vid linjens ändhållplatser.

Greger Lindquist

- Nu får Skellefteåborna en tystare, bekvämare och utsläppsfri resa samtidigt som miljön förbättras längs hela linjen. Vi ser fram emot att nu starta upp detta projekt tillsammans med Skellefteå Buss för att vid denna tid nästa år se bussarna i trafik, säger Greger Lindquist, affärsområdeschef Buss, Wist Last & Buss AB.

Fakta:

Volvo 7900 Electric:
Bussarna kommer att vara av modellen Volvo 7900 Electric, 12 meter långa med plats för totalt ca 80 passagerare. Total batterikapacitet är 200 kWh. Bussarna snabbladdas via pantografer vid ändstationerna. De är även utrustade för att i framtida bruk, även kunna laddas i depå via CCS/Combo2.

Volvo 7900 Electric ledbuss i stadsmiljö.

Volvo Dynamic Steering (VDS):

  • VDS kompenserar automatiskt för ojämnheter i vägbanan och eliminerar vibrationer och rattslag.
  • Vid körning i låg fart minskar trögheten i ratten med cirka 75%. Styrningen förenklas också genom att rattåtergången sker automatiskt när föraren släpper något på greppet.
  • Vid högre hastigheter håller bussen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt.
Volvo Dynamic Steering (VDS)

I Volvo Bussars produktprogram av elektrifierade fordon ingår helelektriska bussar, elhybridbussar (laddhybrider) och hybridbussar. Totalt har Volvo bussar sålt över 4 300 elektrifierade bussar globalt.

Wist Last & Buss AB
Wist Last & Buss är Nordens största fristående återförsäljare av Volvo lastbilar och bussar och består av två bolag. Wist Last & Buss AB i Sverige med 19 anläggningar från Kiruna i norr till Köping i söder och Wist Last & Buss AS i Norge med 15 anläggningar från Mo i Rana i norr till Volda i söder. Bolagen omsätter ca 2,7 miljarder kronor och har 650 medarbetare. Wist Last & Buss ingår i AB Persson Invest som driver verksamheter inom bilhandel, hyvleri, skogs- och fastighetsförvaltning. Koncernen har sitt säte i Östersund och omsätter cirka 6 miljarder och har cirka 1 300 medarbetare. För mer information se www.perssoninvest.se och www.wistlastbuss.com

För ytterligare information, kontakta:

Mats Karlsson Ek, VD
E-post: mats.karlsson-ek@wistlastbuss.com
Tel: 076-102 36 30

Greger Lindquist, Affärsområdeschef Buss
E-post: greger.lindquist@wistlastbuss.com
Tel: 070-672 86 30