Hållbara fordon är mer än drivmedel och miljöklass

Få har nog spenderat så mycket tid i lastbil som Fredrik Eriksson på Bröderna Holmgrens åkeri. Han har följt branschen i trettio år med omkring 200–300 körda mil i veckan.

  – Det mest hållbara du kan göra är att ta hand om dina fordon, säger han.

1860x1050-Fredrik-eriksson-fjärrbil

Fredrik Eriksson kör fjärrtrafik till vardags.

Redan som barn följde Fredrik Eriksson med farsan från Umeå med fjärrleveranser till Stockholm. Efter lumpen tog han lastbilskörkort och med en ny Volvo Globetrotter F16 Imperial genomförde han sina första körningar mellan Luleå och Sundsvall.

– Vi körde den sträckan otaliga gånger, och har haft extremt få stopp längs vägen. Den Volvon hade vi i nära 20 år.

Diesel har blivit renare

Sedan dess har debatten om drivmedel och miljöbilar blivit mer intensiv. Priserna har ökat på diesel samtidigt som kraven ökar på miljöklassade bilar.

– Jag tror vi kommer fortsätta köra på diesel, det märks att den blivit renare med åren. Istället investerar vi i de miljöbilarna som kunderna efterfrågar, nyligen bytte vi till en Euro6 distributionsbil i högsta miljöklassen.

Gott omhändertagande – få stillestånd

Hållbart ägande av fordon handlar dock inte bara om att köpa de senaste miljöklassade fordonen, utan att även ta hand om de befintliga. På Bröderna Holmgrens åkeri finns just

nu en Euro4 som gått drygt 200 000 mil och två Euro5 som gått upp emot 150 000 mil

med samma motor på femhundra hästkrafter. Dessutom har Fredrik rustat upp en bil som numera tjänar både verksamheten och är ett uppskattat utställningsämne.

–  2013 var första utställningen i Näsmark utanför Umeå och då fick jag blodad tand. Idag kör jag bilen omkring 10 000 mil per år i tjänsten och tävlar i utställningar på fritiden. Även denna har haft väldigt lite stillestånd, jag håller den kliniskt ren för att undvika rost och servar regelbundet. Det verkar funka!

Den senaste tiden har Fredrik Eriksson vunnit flera priser för sin lastbil