Servicekoordinatorn Lillian: “Allt bygger på relationer”

Ett förebyggande servicearbete för att förhindra att ett fordon blir stillastående kräver servicekoordinatorer med järnkoll. I Umeå sitter Lillian Hansen och bevakar statusen på kundernas fordon via digitala system och bokar in service när det fungerar bäst för kunden.
 – Det handlar om kundens inkomstkälla. Det ska bara fungera, och vi ska göra allt vi kan för att det ska bli så bra som möjligt, säger Lillian.

I rollen som servicekoordinator gäller att förvalta förtroende och känna engagemang för varje kund.

I rollen som servicekoordinator gäller att förvalta förtroende och känna engagemang för varje kund.

Som servicekoordinator är Lillian en viktig del i det proaktiva arbetet att förebygga så att ett fordon inte blir stillastående. Det handlar både om att planera in service långt i förväg och att vara snabb när något håller på att gå sönder. Hon är också länken mellan kunder och Wists verkstäder i region Mitt.
 – Håller en turbo eller ett bromsbelägg på att ta slut får jag en varning i vårt system som jag använder för att följa bilarnas status. Det kan också vara så att en kund har en kommande fullservice och då går jag igenom precis vad som kommer behöva göras med bilen och ungefär hur lång tid det kommer att ta. Tillsammans med verkstaden och kunden planerar jag sedan in jobben på en tid som passar båda parter. Jag jobbar med totalt sex av våra anläggningar, berättar hon.

Intressanta kunder
 Lillian trivs väldigt bra med sitt jobb, trots att det ofta innebär att hon får hålla otroligt många bollar i luften.
 – Allt bygger på relationer och inte minst ett intresse. Man måste känna ett stort engagemang för kunden, det är en nyckel. Att förvalta det förtroende jag får av kunden är jätteviktigt för mig. Det här är en viktig roll, både för våra verkstäder och för våra kunder, säger hon och fortsätter:
 – Våra kunder är alla väldigt intressanta. Gemensamt för dem alla är att de investerat mycket pengar i sitt företag och vi har levererat en produkt som vi vill ska fungera optimalt. Det är vi som jobbar i den proaktiva delen i kedjan som indirekt säljer nästa bil till kunden. Det gäller att vi gjort bra ifrån oss så att de nästa gång de ska köpa en bil väljer Volvo och Wist igen.

Lillian Hansen är länken mellan kunderna och Wist. Till våren går hon i pension.

Lillian Hansen är länken mellan kunderna och Wist. Till våren går hon i pension.

Annan mentalitet idag
 Lastbilsbranschen är Lillians hemmaarena och har varit så i många decennier i olika former.
 – Jag var en av få kvinnor i landet som tog lastbilskörkort under 80-talet och började köra lastbil. Vi hade ett litet åkeri på den tiden.
Lillian berättar att hon upplever att branschen idag har en annan mentalitet gällande kvinnor, men att det var tufft att komma in i branschen när det begav sig.
 – Wist har som mål att anställda fler kvinnor och det upplever jag att hela organisationen har anammat. Umeå har verkligen varit en framgångsort på den fronten. Man får en helt annan kultur i arbetslaget om det är en jämnare fördelning mellan kvinnor och män.

Var med i alpina landslaget
 Nu går Lillian mot en ny fas i livet. I juni kommer hon att gå i pension.
 – Jag har inte riktigt greppat det än, men det kommer väl, ler Lillian och tillägger:
 – Dyker det upp något spännande projekt kan jag nog tänka mig att jobba lite, men just nu känner jag att vi tar en dag i taget. Jag ser ju gärna att en kvinna tar över efter mig.
 Hon berättar lite om planerna för det nya livet hon har framför sig.
 – Jag hoppas kunna skriva och åka en del skidor, säger Lillian och avslöjar att hon minst sagt inte är någon nybörjare på skidorna.
 – Jag var med i det alpina landslaget under 70-talet, så självklart vill jag ägna mig åt det nu. Vi bor där det finns gott om snö och vi har ett enormt fritidsintresse gällande allt från skidor till skoter och fiske. Jag hoppas på att jag får vara pigg och frisk så att jag kan lägga mycket tid på friluftsliv.