Nio myter om yrket som lastbilsmekaniker

Henrik Södergren på Wist Last & Buss i Arlandastad sticker hål på några av de myter som finns om yrket som lastbilsmekaniker.

 

MYT 1: Det är smutsigt, skitigt och tungt.

DELVIS SANT!

– Det är inte riktigt lika smutsigt och tungt som det var förut. Men man ska inte glömma att vissa delar finns kvar. Allt som har med bromsar att göra är ofta tungt och smutsigt, precis som service där vi ofta arbetar med att tömma och fylla på olja. Men de tidigare tunga motorjobben har minskat radikalt. Istället arbetar vi mer med datorn och felsöker elektroniskt.

MYT 2: Det är ett tekniskt yrke.

SANT!

– Mycket av felsökningen sker genom en dator. Även om du håller på med mekanisk service måste du alltid registrera det du gjort i datorn. Annars börjar bilen varna efter ett tag.

MYT 3: Arbetet är ofta individuellt och ibland ensamt.

FALSKT!

– Det är alltid folk runtomkring på verkstaden. Även om man jobbar individuellt för det mesta tar man också hjälp av varandra. Vi kan vara 2–3 stycken som hjälps åt med en bil samtidigt.

 

HenrikSödergren_FotoErikThor

MYT 4: Det är få kvinnor i branschen.

SANT!

– Det stämmer, jag har nog aldrig arbetat med en kvinna i branschen. Med personbilar är det kanske vanligare, men när det gäller lastbilsmekaniker är det väldigt få kvinnor.

MYT 5: Datorn kan hitta och åtgärda fel.

FALSKT!

– Folk tror ofta att det går att laga lastbilarna med hjälp av datorn. Den talar dock bara om vad som är fel och det är extremt sällan som datorn kan laga bilen. Vi skruvar lika mycket på bilarna som tidigare, men vi jobbar med datorn också.

MYT 6: Man kan inte klättra i karriären som mekaniker.

FALSKT!

– Det gäller inte att ligga på latsidan och man får inget gratis. Idag är jag teamleader och ansvarig för mekanikerna på verkstaden. Det går även att avancera som platschef, då är arbetet inte lika tekniskt utan mer administrativt med personalansvar och liknande.

MYT 7: Jobbet är enformigt med samma arbetsuppgifter varje dag.

FALSKT!

– Jag har jobbat lite med allt möjligt. Det är en stor variation, du kan börja dagen vid datorn och göra en mjukvaruprogrammering. Nästa jobb kan vara att tömma en är en hydraulpump och tappa 200 liter olja. I slutet av dagen kan det handla om att sätta nya reservdelar eller byta strålkastare.

MYT 8: En mekaniker lär sig nya saker hela tiden.

SANT!

– Du som vill arbeta som lastbilsmekaniker kommer få lära dig extremt mycket, jag lär mig nya saker hela tiden.

MYT 9: Det var bättre förr.

FALSKT!

– Nu är det nu. Inte som då. Jag får dagligen höra i mitt jobb att det var bättre förut, men det stämmer inte. Allt tungt arbete som fanns förut finns inte kvar idag, idag kan vi göra mycket med bara små omprogrammeringar.

Är du nyfiken på arbetslivet som lastbilsmekaniker? Läs mer om Wist Last & Buss och Vilhelmina Lärcentrums lärlingsutbildning på www.vilhelminalarcentrum.se/utbildningar

Hur ser du på framtiden?

– Den ser väldigt ljus ut, det går att välja och vraka när det gäller jobb. Det saknas lastbilsmekaniker över hela Sverige. Som lastbilsmekaniker behöver man inte bekymra sig för att vara utan jobb, det handlar bara om hur mycket man vill jobba!

Läs mer om utbildningen och ansök genom Vilhelmina Lärcentrums hemsida www.vilhelminalarcentrum.se