Från nyckelmekaniker till bussäljare

Nyckelmekaniker är Volvokoncernens högsta steg för mekaniker för lastbilar och bussar. Tony Althén arbetade som nyckelmekaniker på Wist Last & Buss i Uppsala i fyra år innan han vidareutbildade sig till bussäljare. Då kunde han förena sin sociala kompetens med sina yrkesskickligheter som mekaniker.

Tony Althén - från nyckelmekaniker till bussäljare

Tony Althén - från nyckelmekaniker till bussäljare

Fantastiskt roligt varje dag på jobbet

– Att kunna skruva och ha ingående kunskap om hårdvaran är en enorm fördel i dialogen med kunderna. Jag vet vad det handlar om och kan stödja dem på ett kunnigt och kreativt sätt. Det har jag kompletterat med internutbildningar genom Volvo i ekonomi, finansiering, kundbemötande och annat som behövs i de mjuka delarna av affären, förklarar Tony.

Tony Althén är, tillsammans med Greger Lindquist i Skellefteå, bussäljare på Wist Last & Buss. Det innebär ett nära samarbete med Volvo. Under 2017 sålde de 35-40 nya bussar och årligen säljer de mellan tio och tjugo begagnade.

– En buss är en miljoninvestering för kunden och det är viktigt att bygga upp ett förtroende. Vi har fördelen av ett starkt varumärke i Volvo bussar, som är kända för att vara driftsäkra, och att det finns ett stort och utbyggt servicenät både i Sverige och utomlands, är också värdefullt. Det finns många Volvobussar som gått klockrent i 150.000 mil. Ett stillestånd kan bli kännbart för många av våra kunder som kanske inte är stora nog att ha egna reservbussar att ta till. Då är vårt koncept med ersättningsfordon en uppskattad trygghet för kunden, menar Tony.

Tony säger att han värdesätter friheten att planera och lägga upp sitt arbete själv, att ingen dag är den andra lik, men mesta av allt är det kundmötena som stimulerar.

– Vi har en nära och personlig kontakt med kunderna och är ett bollplank åt dem i många frågor. Man utvecklar en känsla för olika kunders behov. Konsten att verkligen kunna lyssna är A och O för att lyckas.

Framtid

Framtiden är kittlande, tycker Tony. Teknikutvecklingen går snabbt framåt och exempelvis eldrivna bussar är på frammarsch. Ergonomi för förarna och bekvämlighet för passagerarna äri fokus.

– Ta till exempel Volvos elektroniska hjälpstyrning, VDS, som placeras på styrsystemet. Den är prisbelönt och gör bussen mycket mer lättstyrd, vilket minskar risken för skador i nacke, axlar och rygg hos förarna. Det är kul att kunna presentera sådana nyttiga lösningar för kunderna, säger Tony.

När vi pressar Tony på hur hans egen drömbuss är blir svaret:

– En lyxutrustad Volvo 9900. Den är gudomlig med teatergolv så att alla passagerare ser framåt. Det är drömmarnas turistbuss.

Möjligheter

Tony trivs mycket bra med sin arbetsgivare Wist Last & Buss och är glad över att han fick möjlighet att utvecklas inom företaget:

– Här ges du möjlighet att utvecklas och du erbjuds många vidareutbildningar. Du kan bli jättekompetent hos Wist Last & Buss. Just nu söker vi exempelvis mekaniker, där jag själv började en gång. Jag hoppas också att fler kvinnor upptäcker vilka möjligheter de har i vår bransch. Det är en kul kundkultur att arbeta med.

Motorsportig familj

Intresset för motorsport präglar hela Tonys familj. Frun kör skolbuss, passande nog, och de fyra sönerna samlas gärna i garaget, som har mekarplatsför tre bilar.

– Vi är nästan nördiga och skruvar på det mesta. Just nu är det A-traktorer och en ombyggd standardbil som fyra av oss ska köra racing med i Krutcupen. Tidigare byggde vi om en tolv meter lång Volvobuss från 1992 till husbuss och inredde den själva. Det är ett sådant där projekt som jag hade drömt om länge och som det var kul att förverkliga. Vi har bott i den bland annat när vi har varit på skidsemestrar, som också är ett stort intresse i vår familj, säger Tony.