En jourmekanikers vardag

Efter att ha arbetat i nästan 15 år på Wists verkstad i Västerås blev Ako Haidar förra året ny i jourteamet. Förutom sitt vanliga verkstadsjobb kan han när som helst få ett akutlarm. Då måste han lägga allt åt sidan och kasta sig ut på vägarna i den specialutrustade jourbilen.

-        Det är ett spännande jobb, säger han. Man måste lösa problemen på plats och det är en utmaning. Jag lär mig nya saker varje dag.

Wists jourteam täcker hela syddistriktet. Jourverksamheten är tillgänglig 24 timmar om dygnet, året runt.

Kl 07:00

Ako Haidar börjar arbetsdagen med att delta i morgonmötet med kundmottagaren Pasi Kimeri. Här planeras dagen och reparationsjobben delas ut till alla mekaniker.

-        Min dag är uppstrukturerad, men det finns alltid plats för akutjobb och jouruttryckningar, berättar Ako.

Morgonmöte

Kl 07:30
Ako är i full gång med dagens första jobb. Det är en släpvagn från Peter Rosén Åkeri som behöver service på bromsar och belysning.

Kl 10:15
Johans Bilfrakt har lämnat in en växellåda för renovering. Här pressar Ako lagret till en ingående axel som sedan ska monteras i växellådan.

Kl 10:35
Bromsar och lampor fungerar igen. Peter Roséns släpvagn är reparerad, testad och klar. Vagnen bogseras ut på uppställningsplatsen för att senare hämtas upp av åkeriet.

KL 12:45
Strax efter lunch ringer Akos jourtelefon. En lastbil från Ulf Sjökvists Åkeri har fått problem på Riksväg 56 utanför Västerås. Chauffören berättar att batteriet har slutat ladda varpå bilen inte kommer någon vart. Ako tar med sig sin servicedator, sätter sig i Wists jourbil och beger sig mot adressen. Kollegan Roger Karlsson följer efter i en varningsskyltad TMA-bil. Eftersom den strandsatta lastbilen står på en trafikerad väg måste alla trafikanter varnas.

-        Innan några reparationer kan påbörjas måste man enligt lag ställa ut varningsskyltar och använda varningsljus, berättar Roger som finns på plats under hela reparationen för att övervaka trafikläget.

När trafiken har dirigerats om kopplar Ako in servicedatorn i den stillastående lastbilen. Diagnostikprogrammet visar att det är fel på generatorn som måste bytas.

- Det är inga problem eftersom jourbilen inte bara är en rullande verkstad, den är även ett mobilt reservdelslager, säger Ako.

Kl 15:50
Ako loggar jouruttryckningen i servicedatorn och lämnar sedan över jourrapporten till kundmottagare Patrik Gissler.

Kl 16:00
Ako är klar för dagen och stämplar ut. Imorgon bitti klockan sju är han tillbaka för nästa skift i verkstaden. Och givetvis alltid redo att rycka ut med jourbilen.