Kundens perspektiv - fördelarna med serviceavtal!

IMG_7286_beskuren_1860x1050

Mathias Stenberg Transportledare Wettern Logistik AB, och Johan Fredriksson Avtalssäljare Finnvedens Lastvagnar AB.

Mathias Stenberg, Transportledare Wettern Logistik AB.

På Wettern Logistik har man sedan länge tecknat serviceavtal på samtliga nya fordon. Mathias Stenberg är transportledare och fordonsansvarig på företaget och vi fick chansen att träffa honom och ställa några frågor om deras strategi och vad de ser som de största fördelarna med att ha serviceavtal. Det finns ju inget bättre än att få höra det direkt från kunden själv.   

Wettern Logistik har drivit åkeriverksamhet sedan 1946 och började med att köra timmer, möbler och grus. Idag har de en transportförmedling med bas i Gränna och Mjölby och har utökat sin verksamhet med anslutna åkerier inom bl. a. anläggning, lantbruk och renhållning, flottan består i dagsläget av 17 egna fordon. 

Vi väljer Volvo Guldavtal

Med Volvo Guldavtal får du maximal tillgänglighet. Eftersom det förebyggande underhållet och alla lastbilsreparationer ingår har du fullständig kostnadskontroll. Resultatet är ett bekymmersfritt ägande och mer tid att fokusera på din verksamhet.

Vad är det för serviceavtal ni tecknar på bilarna?
Sedan 2007 har vi tecknat Volvo Guldavtal på samtliga nya bilar och när något av dem har gått ut har vi tecknat Volvo Classic Blåavtal. De senaste avtalen har vi tecknat upp till 96 månader. Vi nyttjar våra fordon rätt så länge och vill ha avtal på dem så länge vi har dem. 

Varför väljer ni att teckna just Volvo Guldavtal och vilka är fördelarna?
Vi ser det som en försäkring. Den stora fördelen är ju att du vet dina fasta kostnader på service och underhåll. Sen är det att du får snabb hjälp med Volvo Action Service och bärgare och allting. Bland annat kör vi vinterväghållning och då är det bra att veta att vi får snabb hjälp och smidigt kommer in på verkstan. Det blir inga diskussioner om reservdelar, är det något som inte finns så tas det hem med taxi direkt. Du har ju också  fjärruppkopplingen, får vi en felkod kan kundmottagningen koppla upp sig och kolla vad det är och förbereda för verkstadsbesök.

Vad tycker du om innehållet i Guldavtalet?
Det tycker jag är bra, sen finns det många tillvalsmöjligheter, vi har med i stort sett hela bilen. Allt från backkameror, hydraulpumpar, hydrauloljebyte och filter. På senare bilar som vi köpt nyckelfärdiga har vi också med påbyggnad och plogutrustning. Då blir det aldrig några diskussioner med verkstaden vem som ska ta kostnaden, utan allting på bilen är med.

Vad tycker du om tillgänglighetslöftet som ingår i Guldavtalet?
Jag tycker absolut att det är en trygghet. Vi har inte behövt utnyttja det många gånger, men för tillfället har vi faktiskt en hyrlastbil inne.

Har ni undvikt några oplanerade stopp med hjälp av fjärruppkopplingen?
Jag kan inte säga något så här direkt, men det har vi säkert. Hittar kundmottagaren vid avstämningarna något som fel så kan vi ta ett beslut på om det måste åtgärdas direkt eller om det kan vänta till en kommande service. Fördelarna med fjärruppkopplingen är helt klart om man får ett felmeddelande i bilen att man kan be verkstaden koppla upp sig och kolla om vi behöver göra något akut, och de kan förbereda sig med reservdelar och så.

Vilket serviceavtal du än har – Guld, Silver eller Classic Blue – vad skulle du säga är fördelen med att ha ett serviceavtal överhuvudtaget?
Fördelen är att du har ett serviceschema som är anpassat efter dina behov med körningar och så, om du behöver något extra utöver den vanliga servicen lägger du in det i schemat också så vet man vad som behöver göras.

Läs mer om Volvo Guldavtal.
Läs mer om Volvo Flexi-Guldavtal.
Läs mer om Volvo Silveravtal.
Läs mer om Volvo Classic Blue.

Vi testar gärna olika tjänster!

Alla dina lastbilar, aktiviteter och erfarenheter samlade i ett enda digitalt gränssnitt. Genom att ta ett helhetsgrepp om din verksamhet kan Volvo Connect hjälpa dig att spara tid, jobba effektivare och få bättre insikt i det som är viktigast.

Använder ni er av fler av Volvos olika tjänster?
Ja, vi använder och testar väldigt många. Allt som hjälper oss att optimera vår verksamhet, från eControl till Dynafleet och nu också Volvo Connect. Vi har även THS däckövervakning som vi testar lite för närvarande.

Läs mer om Dynafleet.
Läs mer om Volvo Connect.
Läs mer om eControl.
Läs mer om Däckövervakning.

Våra avtalssäljare hjälper dig gärna med avtalsupplägg som passar dina behov. Tveka inte att ta kontakt!