Visst kan tjejer bli lastbilsmekaniker! Fem myter om yrket - vi slår hål på allihop.

Förr var transportyrket mansdominerat men det här är en bransch i förändring. Allt fler tjejer blir buss- och lastbilschaufförer, åkare och mekaniker. Är du tekniskt intresserad samt gillar problemlösning och analys? Då är lastbilsmekaniker yrket för dig. I samarbete med Vilhelmina lärcentrum genomför vi åter igen en lärlingsutbildning till lastbilsmekaniker. Utbildningen var ursprungligen riktad enbart för kvinnor, men har nu öppnats upp även för manliga sökande. Sista ansökningsdag är 26:e september 2017.Mer information om utbildningen hittar du på Vilhelmina lärcentrums hemsida (länk under artikeln).

1860x1050-Visst-kan-tjejer-bli-lastbilsmekaniker-1

”Vi har märkt att vi blir en bättre organisation av att vara mer jämlik och vill gärna anställa fler kvinnor”. 
Mats Karlsson-Ek, VD Wist Last och Buss Syd AB.

”Tjejer är minst lika duktiga som killar, det har vi sett på vår utbildning. Generellt sett är de noggranna, metodiska, och har god analysförmåga”. 
Lars Gavelin, rektor Vilhelmina Lärcentrum.

Fem myter om yrket - vi slår hål på allihop

Interiörbild från vår verkstad i Avesta

Interiörbild från vår verkstad i Avesta

1. Lastbilsmekaniker är ett smutsigt yrke.

Det stämmer inte längre. Dagens verkstäder är rena och moderna arbetsplatser. Du arbetar i en ljus, ren och rymlig miljö med väldigt många olika arbetsuppgifter. En stor del av yrket handlar om att felsöka, analysera och diagnostisera. 

Ronny Bergsköld i Västerås felsöker en lastbil med hjälp av Techtool.

Ronny Bergsköld i Västerås felsöker en lastbil med hjälp av Techtool.

2. Det är tungt att jobba som lastbilsmekaniker.

Yrket handlar allt mindre om fysiskt arbete med verktyg. Dagens mekaniker jobbar mer med datorstyrd felsökning med hjälp av mjukvara än med mekaniskt arbete. Ser man in i framtiden blir det allt mer el och elektronik som styr fordonen med datoriserad felsökning eller andra tekniska hjälpmedel.

Emma Norling arbetar vid vår verkstad i Västerås

Emma Norling arbetar vid vår verkstad i Västerås

3. Man blir ensam kvinnlig mekaniker på jobbet.

Branschen är under förändring och på fler och fler anläggningar anställer man kvinnliga medarbetare. Det finns en stor efterfrågan på jämställda verkstäder. Dessutom är många av dagens kunder kvinnor, både chaufförer och åkare.

4. Det är inte så bra löner och förmåner.

Lastbilsmekaniker är ett framtidsyrke med stora möjligheter att snabbt få jobb efter utbildningen. Framför allt för tjejer. Dagens löner kan definitivt mäta sig med lönen för en undersköterska men med bättre arbetstider och arbetsvillkor. En erfaren mekaniker har samma lön som en förskollärare men utan studielån.

5. Det är komplicerat att utbilda sig till lastbilsmekaniker.

Du behöver ha gymnasiekompetens men inga andra förkunskaper. Det viktigaste är att du är intresserad av teknik, elektronik, data eller motorer samt gillar att analysera och hitta fel. Det här är en lärlingsutbildning där du är ute på verkstaden och lär dig yrket från grunden och får en bra inblick i vad jobbet innebär. Social kompetens, gott omdöme och noggrannhet är också viktiga egenskaper eftersom du har stor kontakt med kunderna och gör vissa moment i arbetslag. Utbildningen tar 20 veckor. Under 30 % av tiden är du i Vilhelmina för teori, resterande 70 % tillbringar du på någon utvald Wistverkstad i Skandinavien.

Välkommen till ett nytt och roligare yrke!

Ovanstående artikel publicerades först 2015-10-24, publiceringsdatumet har uppdaterats när vi har uppdaterat artikeln inför 2017 års utbildningar.