Enrsts Express: Tar täten med klimatsmarta transporter

Efter 60 års verksamhet har Ernsts Express tagit en tätposition när det gäller klimatsmarta transporter. Och det har man bland annat gjort med hjälp av lastbilar från Volvo och snabb Wist-service.

Ernsts Express gröna lastbil
”Wist verkstad servar bilarna på kvällarna. När chaufförerna kommer på morgonen har mekanikerna kört fram lastbilarna till oss och hängt in nycklarna i skåpet. Mer än så kan man inte begära av ett serviceföretag”, säger Roger Blom.

”Wist verkstad servar bilarna på kvällarna. När chaufförerna kommer på morgonen har mekanikerna kört fram lastbilarna till oss och hängt in nycklarna i skåpet. Mer än så kan man inte begära av ett serviceföretag”, säger Roger Blom.

Det började med en flyttbuss och året var 1955. Ernsts Express grundare Ernst Steingruber jobbade intensivt och gjorde på kort tid företaget välkänt i Avesta med omnejd. Företaget växte snabbt och på 1970-talet hade man 30 fordon och 40 anställda. I år firar Ernsts Express 60-årsjubileum med 100 fordon, 150 anställda och tunga kunder som SSAB, Outokumpu, Stora Enso, Boliden och AGA, berättar VD Roger Blom och säger sedan att en del av grundidéerna fortfarande finns kvar i företaget.

– Att alltid vara tillgängliga har alltid varit stommen i företaget, konstaterar han. Men vi har så klart utvecklats under de här åren. Idag fokuserar vi mycket på trafiksäkerhets och miljöfrågor. Vi kallar oss för det gröna åkeriet, och det är inte bara bilarnas färg vi pratar om då.

En miljon mil om året

Roger Blom berättar att merparten av fordon går på förnybart bränsle och att man har vunnit en rad upphandlingar för att man erbjuder klimatsmarta transporter.

– Vi har sänkt koldioxidutsläppen med 60 till 70 procent de senaste åren. Många kunder väger in det väldigt tungt. Vi kör sammanlagt en miljon mil om året och jag räknar med att hela flottan är omställd till förnybart bränsle i augusti i år.

Dynafleet spelar stor roll både i miljö- och planeringsarbetet, konstaterar Roger.

– Vi sänker våra utsläpp på grund av Dynafleet. Vi har ett bonusprogram kopplat till appen. De förare som ligger över 90 procent i rating får bonusutbetalningar två gånger per år. Vi redovisar ratingen internt varje vecka och det brukar vara spännande.

– Dynafleet är också bra för att vi ska kunna planera och samordna uppdrag och för att serva våra kunder med ankomsttider. Att trafikledningen kan ge exakta tider är väldigt viktigt för våra Just in time-kunder.

Fördelaktigt serviceavtal

Ernsts Express fordonsflotta består till 85 procent av Volvobilar. Att Wist verkstad ligger granne spelar stor roll vid val av bilmärke, menar Roger och berättar att man har ett fördelaktigt serviceavtal med verkstaden.

– När man köper en lastbil är eftermarknaden viktigast, säger han. Wist verkstad servar bilarna på kvällarna. När chaufförerna kommer på morgonen har mekanikerna kört fram lastbilarna till oss och hängt in nycklarna i skåpet. Mer än så kan man inte begära av ett serviceföretag.

Miljövänliga bränslen

När det gäller framtiden för Ernsts Express är ett av målen att behålla en tätposition när det gäller klimatsmarta transporter. Det ska man bland annat göra genom att tillföra ytterligare miljövänliga bränslen i bränslemixen.

– Och vi ska även köpa in nya fordon specialdesignade efter varje kunds behov. Vi har ett långt gånget samarbete med Volvo, Trafikverket och några av våra större kunder för att ta fram längre och tyngre fordon på 74 ton. Lastar man mer vid varje transport blir klimatpåverkan ännu mindre.

Även de nya större bilarna kommer man att serva på Wist, lovar Roger Blom avslutningsvis.