Marcus Wendel: "Följ upp bränsleförbrukningen"

Kostnaderna för bränsle utgör mellan 20-40 procent av ett åkeris totala kostnader. Med enkla medel kan du minska bränsleförbrukningen och både spara pengar och göra miljön en tjänst. – Att se över sin bränsleförbrukning och sin miljöpåverkan är verkligen nödvändigt. Kunderna ställer allt fler och allt högre krav kopplat till bränsle, säger Marcus Wendel, transportrådgivare på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

”Att sänka hastigheten är en punktinsats för ekonomin och miljön som du kan göra här och nu. Det sparar mycket pengar på ett år och du förlorar bara ett fåtal minuter om du sänker från 89 km/h till 84. Större skillnad är det inte”, säger Marcus.

”Att sänka hastigheten är en punktinsats för ekonomin och miljön som du kan göra här och nu. Det sparar mycket pengar på ett år och du förlorar bara ett fåtal minuter om du sänker från 89 km/h till 84. Större skillnad är det inte”, säger Marcus.

Som transportrådgivare hjälper Marcus medlemsföretagen med alla förekommande frågor som dyker upp. Han är också ansvarig för det regionala miljönätverket.
– Vi har idag fyra fokusområden, varav det ena är effektiva transporter. Där är miljöfrågor den stora biten. Vi blir medlemsföretagens naturliga bollplank i miljöfrågor, berättar han.
Att Wist Last & Buss erbjuder tjänster som bränslerådgivning till sina kunder ser Marcus väldigt positivt på.
– Bränslerådgivning som har fokus på att optimera fordonet utifrån det jobb fordonet ska utföra, och framhäver ett miljövänligt och ekonomiskt körsätt, är jättebra, säger Marcus och fortsätter:
– Åkeriernas största kostnader är kopplade till personal och drivmedel. Vi har gjort en kartläggning kopplad till vilken typ av transport man är aktiv inom; långväga, lokal eller anläggning. Vi kikade på hur kostnaderna fördelar sig och undersökningen visar att kostnaderna för bränslen utgör mellan 20-40 procent av åkeriernas totala kostnader. Det finns stora pengar att spara om bränsleförbrukningen minskar, helt klart.

Optimera fordonet

Sveriges Åkeriföretag uppmuntrar sina medlemmar att köra sparsamt och idag finns också lagkrav på förarna att genomgå viss utbildning i ämnet. Marcus berättar att de upphandlingar som sker vad gäller transporter har höjt miljökraven succesivt de senaste åren, men att han också spår ett framtida trendbrott.
– Man efterfrågar allt mer funktion. Idag är många upphandlingar detaljstyrda och försvårar för små åkerier. Men att efterfråga funktion, att man ber ett företag själva presentera ett upplägg på hur de skulle ta sig från punkt A till punkt B, ger åkeriet en chans att möta upp de krav som de själva anser är relevanta. Kanske kan man se förbi ett krav på Euro 6 och istället efterfråga ett seriöst åkeri som följer regelverken och som har en bra personalpolitik med schyssta villkor för förarna. Här arbetar vi intensivt tillsammans med våra medlemmar genom avsiktsförklaringen Fair Transport.
Marcus bästa tips till åkeriföretagarna är att optimera fordonen utifrån det som de ska användas till.
– Du behöver inte ha en bil med jättemånga hästkrafter om du inte ska lasta tungt, exempelvis. Sedan vill jag tipsa åkerierna att följa upp bränsleförbrukning och visa den för era förare fortlöpande. Det kommer sporra förarna att fortsätta förbättra sig.

Enkla knep som minskar bränsleförbrukningen:

• Sänk farten!
• Se över din körstil. Växla mjukt, motorbromsa och planera.
• Använd högsta möjliga växel.
• Undvik tomgång – stäng av motorn när du väntar.
• Minska användningen av luftkonditioneringen när du kan.
• Ge lastbilen regelbunden service! Igensatta och smutsiga filter ökar bränsleförbrukningen.