Möt åkeriet där storleken har betydelse

Test

Den rådande högkonjunkturen märks tydligt hos Tabergs Åkeri AB.

– Allt hänger ihop. När det är fart på byggnationen i Sverige ökar behovet av att förflytta grävmaskiner, krossverk och liknande. Allt som är bredare än 245 centimeter löser vi, säger Peter Gustafsson, delägare och verksamhetschef.

På väggarna i kontoret i Taberg utanför Jönköping hänger canvastavlor på utförda transporter av alla tänkbara slag. Flera bilder visar hela hus som flyttas till en ny plats. Det är också vanligt med stora tankar, takstolar och krossverk. En av de mest iögonfallande tavlorna visar styrhytten till Braheborg, en av Visingsöfärjorna, som transporterats från Västervik till Huskvarna. På smågatorna var det små marginaler och åskådarna på bilden tittar förundrat på ekipaget.

– Transporten tog två dagar. Flera gånger fick vi lasta om och lyfta över viadukter utmed vägen. Det gäller att reka noga i förväg med både måttband och lasermätare, säger företagets grundare Andreas Johansson. Han äger bolaget tillsammans med Peter Gustafsson och tillväxten i bolaget är stadig. Vid starten för 23 år sedan körde Andreas ensam en trailerdragare och krokbil men har idag sällskap av 20-talet kollegor. I takt med kundernas ökade behov växer också fordonsflottan. 14 dragbilar, nästan uteslutande Volvo, utför transporter i både Sverige och övriga Europa. Den senaste investeringen från Finnvedens Lastvagnar var en FH16 750 med det mesta man kan önska sig i utrustningsväg, bland annat den uppgraderade versionen av I-Shiftväxellådan.

– Den är så ny att vi mig veterligen inte hunnit testa växellådans potential fullt ut i något projekt än, men krypväxeln är avgörande i många av våra uppdrag, förklarar Peter. Man förfogar över 25 maskin-, jumbo- och megatrailers i olika utförande och med kapaciteter upp till 170 ton, vilket är nödvändigt då flera av dem specialbyggts för särskilda transportuppdrag. Flertalet köps in hos Faymonville i Belgien medan Finnvedens Lastvagnar tar hand om finansieringen. Utöver detta finns tre kranbilar och sedan en tid också en mobilkran på 100 ton. Tabergs Åkeri har byggt sin verksamhet på att leverera kreativa lösningar med hög kvalitet till många kunder i olika branscher. Större och mer långvariga avtal har tecknats med några kunder, bland annat Volvo Construction Equipment och John Deere Forestry, som har löpande behov av transporter från sina fabriker. Framför sig denna dag har Peter Gustafsson bilder och ritningar på ett projekt som är relativt kännetecknade för företaget. En 22 meter bred helikopterplatta på 70 ton ska ankomma en hamn på ett specialfartyg och flyttas några kilometer in på land.

– Det blir mycket kalkylerande på vikter och man måste vara kreativ för att hitta lösningar. Hos oss är allt special och inget projekt är det andra likt. Det gör vårt jobb mer krävande jämfört med åkerier som har fasta kunder, bestämda linjer och som alltid transporterar samma typer av gods. Naturligtvis krävs mycket planering för att transportera gods med höga vikter och stor volym. Många kompetenser blir involverade i varje uppdrag, bland annat bolagets transportledare som sköter kontakten med olika myndigheter i samband med olika dispensförfaranden, försäkringsärenden, broavstängningar och så vidare.I många fall går transporterna mellan olika länder ochmed det följer även tullärenden och ytterligare dispensansökningar. Chaufförerna har lång erfarenhet och ibilarna finns datorer för att kunna ta emot dispenser och övrig information digitalt. Ett skräddarsytt GPSsystem talar om vid vilka broar man skall sänka hastigheten enligt gällande dispenser och så vidare. Med varje transport krävs också följebilar som varnar medtrafikanterna. Framtiden ser lovande ut och Tabergs Åkeri fortsätter investera och anpassa sin verksamhet till kundernas varierade behov.

– Vårt fokus kommer alltid ligga på kvalitet i första hand, säger de båda ägarna samstämmigt.