Trygve vet vad som krävs för att lyckas

trygve-article-1860x1050

Efter 37 år vet Trygve Bengtson att ordning och reda är vägen till framgång. Väggarna i det nybyggda kontoret i Bromölla är fyllda av tavlor som intygar högsta kreditvärdighet. Några år i rad blev han också utsedd till gasell av Dagens Industri. – Att driva åkeri är en lagsport, jag har fantastiska medarbetare!

A tt Trygve menar allvar med sin syn på ordning och reda blir tydligt redan innan man kliver in på kontoret. En lapp på dörren uppmanar besökarna att ta av sig i strumplästen. Den som vill behålla skorna får ta på ett skoöverdrag i plast.

Utöver det pratar han sig varm om betydelsen av att alltid ha rena och snygga bilar, att servicen sköts, att det ska vara ordning på papper och bokföring, att förarna sköter sig på vägarna och att man alltid ska komma i tid och hålla det man lovat.

– Har man 37 enheter måste man bygga ett fungerande system mitt i alla galenskaper, kulorna måste in och då måste allt skötas rationellt, säger han och fyller muggen med nybyggt kaffe. Därför har han noggrann koll på varje enskild bil, som är upplagd som ett eget kostnadsställe i bokföringen. Ett stort antal variabler vägs in i kalkylen och syftet är att säkerställa att varje bil, förare och uppdrag ska generera ett positivt resultat på sista raden. Om så inte sker måste åtgärder vidtas.

” Finnveden är bäst på täck- ning i södra Sverige, de har verkstäder överallt i egen regi vilket gör mig till hemmakund i hela området. "

Trygve erkänner att stora belopp lagts ner årligen på att tvätta bilarna ofta. När den nya anläggningen byggdes i Bromölla för ett par år sedan tog han därför beslutet att bygga två egna tvättar.

– Jag har aldrig anklagat förarna för att de tvättat för ofta. Däremot för att de gjort det för sällan. Har man satt sitt namn på sidorna vill jag att det ser snyggt ut. Nu har jag byggt Sveriges snabbaste tvätt, 24 meter på 4 minuter! säger han nöjt.

Hans inställning har också passat väl in i samarbetet med det prisade serviceteamet på Finnvedens Lastvagnar i Karlshamn. Verkstaden i Karlshamn var till och med avgörande för att han skulle köpa sin första Volvobil. En extra fördel som han nämner är att man här erbjuder dygnet-runt-jour, vilket är värdefullt då mycket nattrafik körs på åkeriet.

Trygve ser heller ingen mening med att sprida ut ansvaret för bilarna utan har gått ”all in” hos Finnvedens Lastvagnar genom att teckna fullserviceavtal på samtliga Volvobilar.

– Finnveden är bäst på täckning i södra Sverige, de har verkstäder överallt i egen regi vilket gör mig till hemmakund i hela området. De får ta hand om allt och är de enda som rör bilarna. Fördelen med det är att jag får hög prioritet som kund och att alla diskussioner om ansvar kan undvikas. Jag känner alltid att man gör så gott man kan för att hjälpa mig. Både Volvo och Finnvedens Lastvagnar förtjänar en eloge, säger han och framhåller att han alltid får feedback på sina synpunkter och därmed känner att han blir lyssnad på.

Sedan starten 1981 har mycket hänt. Då köpte Trygve sin första bil med fast flak och bakomonterad kran för att köra cementbalkar och husleveranser åt LBHus. Som många andra enbilsåkare var han ansluten till lastbilcentralen på orten. Efter hand kom han också in på spannmål, betor, olja och fjärrtrafik.

Idag är det nästan uteslutande flis, sågbiprodukter och färdigsågade trävaror som transporteras åt flera av landets större skogsbolag. De flexibla påbyggnaderna med visir från Maskin och Truck i Eksjö medger också möjlighet att köra fjärrtransporter.

– 36 fordon är ständigt på rull medan ett fordon alltid står hos Maskin och Truck för chassibyte.

Genom åren har han sett hur förutsättningarna för åkarna förändrats. När vi kommer att tala om kör- och vilotider och de nya sanktionsavgifterna får han något mörkt i blicken.

– Det är tufft att vara åkare idag. Besluten tas av tjänstemän i kostym som aldrig ens varit nära en overall. Därför driver jag ett upprop för att markera att det inte är okej att tvinga oss att köra i 90 kilometer i timmen på blankis bara för att hålla tiden. Det enda mina chaufförer pratar om är kör- och vilotider, de är stressade till max och det tycker jag är uppåt väggarna. Jag har till och med anställt en person på heltid bara för att hålla reda på det här. Det ger fel fokus, det måste gå att göra undantag beroende på vägunderlag, säger han.

I det stora hela trivs han med livet som åkare och det roligaste han vet är att bygga relationer med egna kunder som verkligen uppskattar service.

– Jag älskar dialogen med kunder som gillar det vi gör. Det är en verklig morot! Han uppskattar också det täta samarbete som byggts upp genom åren med andra åkerier i regionen.

– I nuläget har jag 15 bilar inne och kör åt mig. Det är winwin där vi hjälper varandra. Vi är ett tight gäng som klarar att jobba ihop. Självklart kan vi inte samarbeta när det är upphandlingar – konkurrensen är ju hård om uppdragen – men så snart uppdraget är påskrivet hjälps vi åt.

Även om han inte behöver jobba på fältet själv är det något han inte vill vara utan. Under sena eftermiddagar rullar han iväg för att ta nattpasset till någon hamn eller något sågverk eller pappersbruk.

– Det är rena semestern att köra på nätterna. Du slipper trafik och köer och du är aldrig ensam. Vi är ett gäng som brukar ringa varandra och snacka, säger han. Vägen framåt består av fortsatt hårt arbete, menar Trygve.

– Antingen har du drivet att jobba framåt eller flyttar du på dig. Som företagsledare måste du vara aktiv. Jag har lärt mig att man aldrig är bättre än sina kunder. Därför har jag valt att ta rygg på de bästa kunderna i branschen. Att samarbeta med dem gör oss bättre och vi turas om att jaga varandra. En annan sak jag lärt mig är att man måste stå på en stabil grund, ha ett eget kapital och göra en skälig vinst. Först då är man stark nog att kunna gå genom eld för sina kunder!